Indienen omgevingsvergunning functiewijziging

Categorie : architect

? Doel van de opdracht

Wij zoeken een freelancer (architect, stedenbouwkundig ontwerper of ervaren dossierbeheerder) die een volledige aanvraag omgevingsvergunning kan opmaken en indienen voor:

  • Functiewijziging van een bestaand gebouw

  • Plaatsing van gevelreclame

Het gaat om een beperkte vergunningsaanvraag, maar met de nodige aandacht voor correcte planopmaak en volledigheid van het dossier volgens de Vlaamse regelgeving.


? Verwachte taken

De freelancer staat in voor:

  1. Voorbereiding en coördinatie van het dossier

    • Overleg met de opdrachtgever over de bestaande toestand en gewenste wijziging

    • Controleren van de vergunningsplicht en toepassing van de juiste procedure

  2. Opmaak van de vereiste documenten en plannen
    Volgens de richtlijnen van Vlaanderen.be (formulier en toelichting):

    • Inplantingsplan

      • Volledig perceel zichtbaar, inclusief aanpalende percelen en openbare weg

      • Alle aanwezige constructies en verhardingen ingetekend

      • Alle belangrijke afmetingen vermeld (perceel, constructies, afstanden, oppervlaktes, onverharde zones)

      • Fotostandpunten aangeduid

      • Indien geen bestaande plannen beschikbaar zijn, mag gestart worden van CADGIS: https://eservices.minfin.fgov.be/ecad-web/#/

    • Grondplannen (bestaande en nieuwe toestand)

    • Snede (bestaande en nieuwe toestand)

    • Minimaal drie foto’s van de bestaande toestand

    • Beschrijvende nota met motivering van de functiewijziging en omschrijving van de gevelreclame

    • Legende / materialenlijst, geïntegreerd op de plannen of als apart document

    • Checklist toegankelijkheid conform https://www.toegankelijkgebouw.be/regelgeving/checklist/tabid/284/default.aspx

  3. Indiening van het dossier via het Omgevingsloket Vlaanderen

    • De freelancer zorgt voor een volledige en correcte digitale indiening

    • Eventuele communicatie met de gemeente bij opvraging van bijkomende informatie


? Timing

  • Opstart: zo snel mogelijk

  • Indienen van het dossier: binnen 3 tot 4 weken na opdrachtbevestiging


? Verwacht resultaat

  • Volledig digitaal aanvraagdossier, klaar voor behandeling door de gemeente

  • Alle bijlagen in PDF-formaat, geschikt voor upload in het Omgevingsloket

  • Indien gewenst: korte toelichting of samenvatting voor interne opvolging


? Profiel van de freelancer

  • Ervaring met omgevingsvergunningsdossiers (functiewijziging, gevelwijziging, kleinhandel, publiciteit, enz.)

  • Kennis van Vlaamse regelgeving en het Omgevingsloket Vlaanderen

  • Ervaring met planopmaak (AutoCAD, SketchUp, Vectorworks, of gelijkaardig)

  • Oog voor detail en correcte planpresentatie

  • Communicatief en vlot bereikbaar


? Vergoeding

  • Op basis van vast bedrag of uurtarief, afhankelijk van de ervaring

  • Graag een offerte met raming van aantal werkuren of totaalprijs   

Info

Datum opdracht : 10-11-2025
Regio : Oost-Vlaanderen
Plaats : Kemzeke
Duur project : < 1 week
Locatie : 100% werken bij klant
Status : Open

Profiel :

Contact

Voor meer info over deze job