Onderstaande zijn standaard situaties in Odoo.
Ik moet iemand hebben die het voor mij kan organiseren dat ze actief zijn, aan elkaar gelinkt zijn en het systeem werkt.
? Stap 1 – Offerte & Orderbevestiging (Odoo)
We maken één samengesteld artikel in Odoo (bijvoorbeeld: parketproject 42 m²).
Het systeem rekent intern automatisch af naar 45 m².
Alles zit erin: parket, lijm, plinten, werkuren, enz.
De klant krijgt enkel de totaalprijs met omschrijving (geen m²-prijzen of details).
Na digitale goedkeuring maakt Odoo automatisch een werkbon met alle producten die de vakman moet meenemen.
? Stap 2 – Projectstructuur aanmaken (Odoo Project-module)
Odoo maakt automatisch een project aan per klant.
Binnen elk project zitten vaste stappen (taken):
Bestelling van materialen
Levering magazijn
Transport werf
Start plaatsing
Foto's toevoegen
Afwerking
? Stap 3 – Voorraadbeheer & Leverstatus (Odoo Inventory)
Per status wordt in Odoo aangeduid:
Bestelling geplaatst
Goederen toegekomen bij leverancier
Goederen aangekomen in magazijn
Klaar voor transport
Geleverd op de werf
Elke statuswijziging moet doorgegeven worden aan het WordPress-klantenportaal.
? Stap 4 – Planning & vakman (Odoo Planning of Field Service)
We koppelen een vakman aan het project.
We plannen de juiste datum in voor plaatsing.
Naam en datum worden getoond aan de klant in het klantenportaal.
Eventueel kan deze datum automatisch doorgestuurd worden naar keukenbouwer of andere partners via e-mail of API.
? Stap 5 – Klantportaal (WordPress met API-koppeling naar Odoo)
De klant logt in via onze website.
Ziet daar:
Eigen projectnummer en adres
Status van het project (bijgewerkt vanuit Odoo)
Naam vakman
Geplande datum
Foto’s van het verloop (zie volgende stap)
Contactformulier of chatfunctie om te spreken met vakman of projectcoördinator
WordPress moet dus via API of webhook telkens Odoo checken en de data updaten in het portaal.
? Stap 6 – Foto's & voortgang (Odoo of gekoppelde storage)
Onze plaatsers maken foto’s:
Startsituatie
Voor en na egaline of ondervloer
Voor en na plaatsing plinten en profielen
Deze foto's worden geüpload in Odoo (of in Google Drive gekoppeld aan het project).
De klant ziet deze foto’s in zijn portaal of krijgt een automatisch eindverslag.