Freelance opdrachten uitvoeren betekent dat je je kennis en ervaring tijdelijk voor een bepaald bedrijf ten dienste stelt.


Kenmerken aan freelance opdrachten op Freelancenetwork.be en andere freelance jobsites is dat zij meestal veel minder uitgeschreven zijn. Bij een klassieke jobsite zie je bij een vacature een duidelijke functie-omschrijving en gewenst profiel.

Op een jobsite met freelance opdrachten zie je dit vaak niet. Bedrijven beschrijven doorgaans hun probleem. Maar hoe ze dit probleem moeten oplossen, hoe lang dit zal duren en welke competenties nodig zijn om het op te lossen, dat weten zij doorgaans niet.

Het gevolg is dat freelance opdrachten doorgaans veel informeler zijn opgesteld (ik zoek iemand voor een vertaling Nederlands Frans, juridische tekst, 500 woorden of wie kan voor mij een advertentie ontwerpen).

Op basis van de summiere informele tekst is het bijzonder moeilijk voor de freelancer om voor deze opdracht een tarief voor te stellen. Neem daarom met de opdrachtgever contact op en stel een afspraak voor zodat je een prijsofferte op maat kunt maken.

Freelance opdrachten met een duidelijke functie omschrijving en gewenst profiel.


Tussen de freelance opdrachten zul je ook freelance opdrachten tegen komen die wél een duidelijke functieomschrijving en profiel hebben. Dit zijn doorgaans opdrachten van tussenbureaus (detacheringsbureaus) die in opdracht van hun klant een freelancer zoeken.

Over het algemeen reageer je op deze opdrachten best met een cv en een indicatie van je uurtarief of dagtarief. Heb je een portfolio, dan voeg je dit best toe of verwijs je naar je website.

Freelance opdrachten met uurtarief of projectprijs.


Veel opdrachtgevers hebben totaal geen idee hoeveel de uitvoering van een project zal kosten. Om die reden kijken zij op freelance jobsites om zich te informeren.
Wie op kantoor van de klant gaat werken, hanteert vaak een uurtarief of dagtarief. Wie van uit zijn eigen freelance thuiskantoor werkt, hanteert ofwel een projectprijs of uurtarief en dit in functie van de afspraken met de klant.

In heel wat freelance opdrachten geeft de opdrachtgever zelf aan of hij een uurtarief of projectprijs wenst.

Een freelancer ontmoeten is niet de belangrijkste bezigheid van de opdrachtgever.


Helaas is het uitbesteden van een freelance opdracht voor het bedrijf in kwestie niet de belangrijkste beslissing van de dag. Hou hier rekening mee.

Probeer toch de opdrachtgever te bellen en een afspraak vast te leggen, zelfs al krijg je maar 20 minuten tijd om je voor te stellen.

Jezelf verkopen via e-mail is bijzonder moeilijk. Bovendien krijgt elk bedrijf tientallen mails per dag, ben je niet zeker dat de mail daadwerkelijk toekomt of dat de opdrachtgever de mail aandachtig leest.

Afspraken krijgen wordt makkelijker als je duidelijk aangeeft dat op basis van de informatie van de opdrachtgever je een prijsofferte op maat zult kunnen maken die waarschijnlijk veel goedkoper zal zijn dan wanneer je op basis van de tekst even een richtprijs geeft. Bovendien zal de prijs meer allesomvattend zijn.

Bewaar de adressen van bedrijven die freelance opdrachten uitbesteden.


Het grote voordeel van websites die freelance opdrachten verspreiden, is dat je een eigen database van bedrijven kunt aanleggen die freelance opdrachten willen uitbesteden.

Op zich is dit al zeer waardevolle informatie omdat niet alle bedrijven vandaag open staan om met een freelancer te werken.

Hou daarom adressen van freelance opdrachten bij. Misschien zoekt het bedrijf binnen een 3 tal maanden opnieuw een freelancer of is er een andere freelance opdracht beschikbaar.

Selecteer de laatste freelance opdrachten op functie en regio.




Deze site gebruikt cookiesIk snap het